Authors: Weishaupt, Horst
Superior Title: 2023, 11 S.
Subject Terms: Migrationshintergrund, Schüler, Kind, Familie, Sprache, Sprachförderung, Segregation, Kindertagesstätte, Schule, Muttersprache, Volkszählung, Deutschland, Immigrant background, Migration background, Pupil, Pupils, Child, Family, Language, Day nursery, School, Census, Germany, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Empirische Bildungsforschung, Bildungssoziologie
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:27104; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-271049; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/27104/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/27104/pdf/Weishaupt_2023_Kinder_mit_nichtdeutscher.pdf
Authors: Hoßfeld, Uwe, Levit, Georgy S.
Superior Title: Porges, Karl [Hrsg.]: Den Begriff "Rasse" überwinden. Die "Jenaer Erklärung" in der (Hoch-)Schulbildung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 123-145
Subject Terms: Rasse, Rassentheorie, Zoologie, Anthropologie, Biologische Anthropologie, Abstammungslehre, Haeckel, Ernst, 19. Jahrhundert, 20. Jahrhundert, Zoology, Anthropology, Family history, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Allgemeine Erziehungswissenschaft
File Description: application/pdf
Relation: oai:www.pedocs.de-opus:26835; http://dx.doi.org/10.25656/01:26840; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-268405; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26840/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26840/pdf/Hossfeld_Levit_2023_Ernst_Haeckel_und.pdf
Authors: Schäfers, Maria Sophie, Wahner, Chelsea, Wegner, Claas
Superior Title: Bildungsforschung 29 (2023) 1, S. 1-17
Subject Terms: Elementarbereich, Naturwissenschaftliche Kompetenz, Kind, Förderung, Pandemie, COVID-19, Wirkung, Hausunterricht, Schließung, Kindergarten, Kindertagesstätte, Einflussfaktor, Bildungspolitik, Frühpädagogik, Familienerziehung, Geschlechtsspezifischer Unterschied, Projekt, Quasi-Experiment, Vergleich, Deutschland, Elementary education sector, Child, Home schooling, Home Teaching, Closures, Nursery school, Day nursery, Educational policy, Early childhood education, Education within the family
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:27666; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-276666; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/27666/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/27666/pdf/Bildungsforschung_2023_1_Schaefers_Wahner_Wegner_Naturwissenschaftliche_Kompetenzentwicklung.pdf
Authors: Susantiningrum, Susantiningrum, Siswandari, Siswandari, Joyoatmojo, Soetarno, Mafruhah, Izza
Superior Title: International journal for research in vocational education and training 10 (2023) 1, S. 113-137
Subject Terms: Berufsausbildung, Sekundarstufe II, Schüler, Unternehmensentwicklung, Unternehmer, Kompetenz, Curriculum, Wirkung, Gender, Familie, Einflussfaktor, Kreativität, Innovation, Risikobereitschaft, Fragebogenerhebung, Quantitative Forschung, Indonesien, Vocational education and training, Vocational training, Secondary education upper level, Upper secondary, Upper secondary education, Pupil, Pupils, Entrepreneur, Competency, Family, Creativity, Questionnaire survey, Quantitative research
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:26531; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-265310; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26531/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26531/pdf/IJRVET_2023_1_Siswandari_et_al_Leveling.pdf
Authors: Rüger, Stella
Superior Title: Konz, Britta [Hrsg.]; Schröter, Anne [Hrsg.]: DisAbility in der Migrationsgesellschaft. Betrachtungen an der Intersektion von Behinderung, Kultur und Religion in Bildungskontexten. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2022, S. 199-211
Subject Terms: Migration, Behinderung, Selbsthilfe, Partizipation, Migrationshintergrund, Angebot, Schule, Eltern, Qualitatives Interview, Deutschland, Handicap, Self-help, Immigrant background, Migration background, School, Parents, Qualitative interview, Germany, Family, Parent-school relation, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Sonderpädagogik, Sozialpädagogik
File Description: application/pdf
Relation: oai:www.pedocs.de-opus:24376; http://dx.doi.org/10.25656/01:24531; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-245316; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/24531/; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/24531/pdf/Rueger_2022_Selbsthilfe_als_Bruecke.pdf
Authors: Okuna, Eva, Krasnov, Mark, Pendler, Anna, Kohan, Dinah
Superior Title: Konz, Britta [Hrsg.]; Schröter, Anne [Hrsg.]: DisAbility in der Migrationsgesellschaft. Betrachtungen an der Intersektion von Behinderung, Kultur und Religion in Bildungskontexten. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2022, S. 156-169
Subject Terms: Inklusion, Jüdische Gemeinde, Behinderung, Kind, Judentum, Sozialpädagogik, Familie, Soziale Arbeit, Wohlfahrtsverband, Eltern, Migrationshintergrund, 20. Jahrhundert, 21. Jahrhundert, Interview, Deutschland, Inclusion, Handicap, Child, History, Social pedagogics, Family, Social work, Parents, Immigrant background, Migration background, Germany, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education
File Description: application/pdf
Relation: oai:www.pedocs.de-opus:24376; http://dx.doi.org/10.25656/01:24528; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-245289; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/24528/; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/24528/pdf/Okuna_et_al_2022_Kulam_arewim_se.pdf
Authors: Konz, Britta, Schröter, Anne
Superior Title: Konz, Britta [Hrsg.]; Schröter, Anne [Hrsg.]: DisAbility in der Migrationsgesellschaft. Betrachtungen an der Intersektion von Behinderung, Kultur und Religion in Bildungskontexten. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2022, S. 139-155
Subject Terms: Behinderung, Kind, Vulnerabilität, Religiosität, Deutungsmuster, Überzeugung, Familie, Migrationshintergrund, Religion, Qualitative Forschung, Empirische Untersuchung, Interview, Handicap, Child, Family, Immigrant background, Migration background, Qualitative research, Empirical study, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Sonderpädagogik, Sozialpädagogik
File Description: application/pdf
Relation: oai:www.pedocs.de-opus:24376; http://dx.doi.org/10.25656/01:24527; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-245278; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/24527/; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/24527/pdf/Konz_Schroeter_2022_Vulnerabilitaet_family_resilience.pdf
Contributors: Uhrig, Björn Red., Ehlert, Thomas Red., Bischof, Mario Red., Gransow, Martin Red., Stadt Leipzig, Der Oberbürgermeister Hrsg.
Superior Title: Leipzig : Stadt Leipzig, Amt für Jugend und Familie 2021, 331 S.
Subject Terms: Jugendhilfe, Jugendhilfeplanung, Bildungsplanung, Schulsozialarbeit, Frühkindliche Bildung, Kinder- und Jugendhilfe, Kinderhilfe, Familienberatung, Erziehungsberatung, Schulbildung, Erziehungshilfe, Steuerung, Leipzig, Sachsen, Deutschland, Youth aid, Youth welfare, Educational Planning, Planning Education, Planning of education, Social work in school, Infant education, Family counseling, Family Counselling, Educational counseling, Educational counselling, Educational Guidance, School level of education, Voluntary supervision, Saxony
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:23326; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-233265; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/23326/; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/23326/pdf/Leipzig_2021_Integrierte_Kinder_und_Jugendhilfeplanung.pdf
Superior Title: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 44 (2022) 3, S. 297-311
Subject Terms: Lehramtsstudent, Lehrer, Arbeitsbedingungen, Familienleben, Konflikt, Arbeitsleben, Integration, Beruf, Familie, Unterstützung, Einstellung, Verhalten, Methode, Argumentation, Wahrnehmung, Wohlbefinden, Fragebogenerhebung, Vergleich, Israel, Schweiz, Student teachers, Teacher, Working conditions, Conflict, Working-day world, Occupation, Family, Method, Perception, Well being
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:25856; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-258569; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/25856/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/25856/pdf/SZBW_2022_3_Arcidiacono_et_al_The_role.pdf
Authors: Antulic Majcen, Sandra, Drvodelic, Maja
Superior Title: CEPS Journal 12 (2022) 3, S. 81-101
Subject Terms: Frühpädagogik, Qualitätssicherung, Frühe Kindheit, Kind, Vorschulalter, Risiko, Soziale Ausgrenzung, Kindergarten, Kindertagesbetreuung, Kooperation, Familie, Modell, Kroatien, Early childhood education, Quality assurance, Early childhood, Child, Pre-school age, Preschool age, Risk, Nursery school, Cooperation, Family, Croatia, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Bildungssoziologie, Pädagogik der frühen Kindheit
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:25501; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-255019; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/25501/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/25501/pdf/cepsj_3_2022_AntulicMajcen_Drvodelic_Quality_pedagogical_practice.pdf
Superior Title: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 3, S. 430-450
Subject Terms: Hausunterricht, Lernumgebung, Familie, Eltern, Motivation, Motiv, Kind, Sozialisation, Unterrichtspraxis, Familienerziehung, Statistik, Fragebogenerhebung, Französischsprachige Schweiz, Home schooling, Home Teaching, Educational Environment, Learning environment, Family, Parents, Child, Socialisation, Socialization, Teaching practice, Education within the family, Family education, Statistics, Questionnaire survey, French-speaking Switzerland, ddc:370, Erziehung
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:23786; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-237860; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/23786/; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/23786/pdf/SZBW_2021_3_Brabant_et_al_L_instruction_en_famille.pdf
Authors: Bollig, Sabine, Betz, Tanja, Bischoff-Pabst, Stefanie, Göbel, Sabrina, Sichma, Angelika, Kaak, Nadine, Schu, Nadja
Superior Title: Mainz : Johannes Gutenberg-Universität, Institut für Erziehungswissenschaft 2021, 74 S. - (Kindheitsforschung - Working Paper; 3)
Subject Terms: Forschungspraxis, Praxisbezug, Transfer, Pädagogische Praxis, Frühpädagogik, Projekt, Workshop, Kindertagesstätte, Familie, Wissenstransfer, Wissenschaftstransfer, Research practice, Practice relevance, Early childhood education, Project, Projects (Learning Activities), Day nursery, Family, Transfer of knowledge, Science transfer, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Allgemeine Erziehungswissenschaft, Pädagogik der frühen Kindheit
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:26588; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-265880; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26588/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26588/pdf/Bollig_et_al_2021_Wie_kann_Forschungs-Praxis-Transfer.pdf
Contributors:
Berger, Fred Hrsg.
Superior Title: Opladen; Berlin; Toronto : Verlag Barbara Budrich 2021, 463 S. - (Schriftenreihe der ÖFEB-Sektion Sozialpädagogik; 8)
Subject Terms:
Jugendarbeit, Jugendforschung, Entwicklung, Geschichte
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:25703; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-257030; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/25703/; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/25703/pdf/Berger_Guerrini_Buetow_etal_2021_Jugend_Lebenswelt_Bildung.pdf
Authors: Oggenfuss, Chantal, Wolter, Stefan C.
Superior Title: Aarau : SKBF 2021, 25 S. - (SKBF Staff Paper; 22)
Subject Terms: Digitalisierung, Schulsystem, Digitale Medien, Mediennutzung, Medienausstattung, Schüler, Einstellung, Hardware, Computerprogramm, Internet, Medienkompetenz, Schule, Familie, Bildungsmonitoring, Umfrage, Schweiz, Digitalization, School system, Utilisation of media, Utilization of media, Equipment with media, Pupil, Pupils, Computer program, Media competence, Media skills, School, Family, Evaluation of the education system, Monitoring of the education system
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:23176; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-231765; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/23176/; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/23176/pdf/Oggenfuss_Wolter_2021_Monitoring_der_Digitalisierung.pdf
Superior Title: Münster ; New York : Waxmann 2021, 43 S. - (Wissenschaft macht Schule; 3)
Subject Terms: Eltern, Elternmitwirkung, Schule, Schulerfolg, Schülerleistung, Familie, Partizipation, Motivation, Schüler, Einflussfaktor, Benachteiligtes Kind, Eltern-Schule-Beziehung, Sozialer Hintergrund, Soziale Herkunft, Deutschland, Parents, Parent participation, School, School success, Success at school, Pupil achievement, Student achievement, Family, Pupil, Pupils, Deprived child, Parent-school relation, Social origin, Germany, Participation
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:22802; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-228029; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/22802/; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/22802/pdf/Hillmayr_et_al_2021_Elternbeteiligung_im_schulischen.pdf
Contributors: Reintjes, Christian Hrsg., Porsch, Raphaela Hrsg., Im Brahm, Grit Hrsg.
Superior Title: Münster ; New York : Waxmann 2021, 313 S.
Subject Terms: Familie, Digitale Medien, Mediennutzung, Schulschließung, Schulentwicklung, Schulleitung, Lehrer, Lehrerausbildung, Schüler, Lernen, Lernprozess, Selbst organisiertes Lernen, Unterrichtsgestaltung, COVID-19, Pandemie, Digitalisierung, Beruf, Fernunterricht, Belastung, Eigenverantwortung, Deutschland, Nordrhein-Westfalen, Österreich, Schweiz, Family, Utilisation of media, Utilization of media, School closing, School development, School management
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:22798; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-227981; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/22798/; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/22798/pdf/Reintjes_Porsch_ImBrahm_2021_Das_Bildungssystem_in_Zeiten.pdf
Authors: Knauf, Helen
Superior Title: Bielefeld 2021, 19 S. - (Bielefeld Working Paper; 4)
Subject Terms: Coronavirus, COVID-19, Pandemie, Schulschließung, Familie, Eltern, Fernunterricht, Kindertagesstätte, Schließung, Außerschulisches Lernen, Belastung, Bewältigung, Primarbereich, Elementarbereich, Effekt, Familienleben, Kinderbetreuung, Empirische Untersuchung, Interview, Qualitatives Interview, Deutschland, School closing, Family, Parents, Correspondence studies, Distance study, Day nursery, Closures, Coping, Primary education
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:22436; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-224362; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/22436/; https://www.pedocs.de/volltexte/2021/22436/pdf/Knauf_2021_Es_war_ok_aber-pre.pdf
Authors: Gülzau, Fabian, Mau, Steffen
Superior Title: Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 1, S. 29-35
Subject Terms: Erziehungsstil, Erwartung, Leistungssteigerung, Selbstverwirklichung, Verhalten, Familienerziehung, Soziale Schicht, Sozialer Status, Wettbewerb, Leistung, Individuum, Kind of upbringing, Expectancy, Achievement gain, Self Actualisation, Self-realization, Education within the family, Family education, Social status, Achievement, Individual, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Allgemeine Erziehungswissenschaft, Schulpädagogik
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:25780; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-257800; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/25780/; https://www.pedocs.de/volltexte/2023/25780/pdf/ZfPaed_1_2020_Guelzau_Mau_Selbstoptimierung.pdf
Superior Title: Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 2 (2020) 2, S. 234-241
Subject Terms: Prävention, Primarbereich, Jugendhilfe, Systemischer Ansatz, Eltern, Erziehungshilfe, Familienerziehung, Elternmitwirkung, Hessen, Prevention, Primary education, Primary level, Youth aid, Youth welfare, Systems Approach, Parents, Voluntary supervision, Education within the family, Family education, Parent participation, ddc:370, Erziehung, Schul- und Bildungswesen, Education, Schulpädagogik, Sozialpädagogik
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:25209; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-252096; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/25209/; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/25209/pdf/ESE_2020_2_Gerlach-Haus_et_al_Familienklassen.pdf
Authors: Söchtig, Imke, Niklas, Frank
Superior Title: Bildungsforschung (2020) 2, S. 1-17
Subject Terms: Kind, Vorschulalter, Kindergarten, Mathematische Kompetenz, Rechnenlernen, Vorwissen, Schreiben, Familienerziehung, Lernumgebung, Arbeitsgedächtnis, Informationsverarbeitung, Vorlesen, Lesenlernen, Einflussfaktor, Prognose, Intelligenztest, Wortschatztest, Rechentest, Empirische Untersuchung, Deutschland, Child, Pre-school age, Preschool age, Nursery school, Mathematics Achievement, Mathematics skills, Education within the family, Family education, Educational Environment, Learning environment
File Description: application/pdf
Relation: http://dx.doi.org/10.25656/01:23900; http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-239002; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/23900/; https://www.pedocs.de/volltexte/2022/23900/pdf/BF_2020_2_Soechtig_Niklas_Zusammenhang_von_Home_Numeracy.pdf